Un homme.
Sa bagnole.
La gloire.
Een man. Een plan. Je rijdt Europa rond en rijgt de landen aan elkaar in classic rally’s van vijf dagen. Elk team heeft een piloot, een copiloot, en een eigen classic car. Elk jaar stap je weer in waar je het jaar ervoor was uitgestapt.
Na Kortrijk (2017), Bilbao (2018), Lisboa (2019), Almeria (2021), Gerona (2022), Calvi (2023) en Toulon(2024) landen we in 2025 in Bergamo en trekken we vanaf Bergamo langs de Italiaanse meren via Milaan en Turijn richting de Italiaanse rivièra.
Dit wordt weer jouw week waarin de vrijheid wenkt.
Le Grand Tour is geen koers, het is een jaarlijkse rally voor classic cars met modeljaar 1975 of vroeger. Een trip voor klasbakken, en het is ‘men only’.
Graag nodigen we jou en je co-piloot weer uit voor een road trip op eigen tempo en zonder zorgen. Het logistieke regelen wij: vliegtuig, transport, logies, culinaire proeverijen… jij rijdt en je geniet. Waarom niet?
We landen in Bergamo, waar je wagen op je wacht. We doorkruisen parels van streken en steden. We zien ze samen, eten samen, rijden samen. Of alleen. Je bent je eigen baas.
En voor de fans: Le Grand Tour is ook een regelmatigheidsproef. Je mag elke dag meedingen naar de titel en wie weet pak je op het einde de trofee. Maar rijd je liever losjes mee, richt je blik dan op de einder en start cruising. Niks moet.
Of toch wel: inschrijven. Heb je een classic car van voor 1975, een co-piloot en ben je vrij van 28 mei tot 1 juni, schrijf je dan gauw in via deze link . De plaatsen zijn gegeerd maar ook beperkt (maximum 80 wagens).
Begin je zachte rollende rrrr al maar te oefenen, je zult ze goed van doen hebben in deze 8e Grand Tour. Italia, arrrrriviamo!
De weg van Bergamo naar Milaan voert je tussen idyllische meren en wijngaarden zover het oog reikt. Elegant, mousserend, prestigieus… de druiven die je voorbij ziet zoeven, kun je straks ook proeven. Wees gewaarschuwd: de Franciacortawijnen zijn heerlijk. Salute! Na een vers gevangen visje uit Lago d’Iseo en je eigen ronde door Lombardije waan je je vannacht een halve Italiaan in het machtige Milaan.
Van Lombardije naar Piemonte. Van het stijlvolle Milaan naar het industriële erfgoed van Turijn. Van de stad van de mode naar de oude Fiatfabriek: je zult de zon de kim zien kussen op het dak van Lingotto! Dit gebouw is niet minder dan een icoon. Slapen met een testbaan boven je hoofd? Così fan tutte.
Truffels! Wedden dat je ze onderweg ruikt vandaag? Misschien ook proeft? We lunchen in het charmante Alba, wereldvermaard om z’n tartufo bianco en omringd door de glooiende heuvels van de regio Langhe, UNESCO-werelderfgoed. Het is de bakermat van Barolo en Barbaresco: op een schaal van goed tot beter zijn deze rode wijnen best.
E allora: door het pittoreske Piemonte op naar Ligurië, meer bepaald Portofino, de parel van de Italiaanse Riviera. Pak je koffers maar uit: Grand Hotel Bistrol per due notti. We zijn halverwege de 8e Grand Tour. Otto e Mezzo, zou Fellini zeggen.
Zeg het eens drie keer na elkaar met je vetste Italiaanse accent: Liguria, Toscane, Emilia-Romagna… Vergeet de handgebaren niet. Voel je je al een héle Italiaan? Niet alle wegen leiden naar Rome. Vandaag leidt Portofino naar Portofino, maar en cours de route kom je de wereld tegen. Er wacht je een bad van cultuur en turquoise charme langs de Ligurische Zee. Je classic car baant zich als vanzelf een weg door de heerlijk glooiende Apennijnen. En als jij Emilia-Romagna niet verleidt dan zij jou wel. A far l’amore comincia tu.
Ignition on. Hou de zon voor je, de zee rechts, en laat je gaan. Andiamo, de laatste rit van deze LGT wordt nog maar eens bellissimo en voert je onder meer door de marmergroeven van Carrara. Wie hier een Carrera onder de kont heeft: hoed u voor spraakverwarring!
We lunchen nog één keer, reiken prijzen en trofeeën uit, heffen het glas, en met onze intussen geperfectioneerde zacht rrrrollende rrrr zeggen we nog een laatste keer salute!
De achtste Grand Tour zit erop. En volgend jaar? Volgend jaar duiken we dieper in de laars...
Le Grand Tour is een organisatie van Lessix. Dat zijn Benoit Claus, Mathieu Claus, Frederik Daenekindt, Louis De Jaegere, David Oosterlynck, Laurent Suys.
Meer over ons.
woensdag 28 mei 2025 > zondag 1 juni 2025
Woensdagmorgen heenvlucht en start rally - zondag einde rally, prijsuitreiking en terugvlucht
Prijs omvat inschrijving / deelname in organisatiekosten / roadbooks / regularity stages met on-site ondersteuning / vluchten / luxe kledij pakket / aanwezigheid technische interventie teams / bagagewagen / film en fotocrew / kosten verplichte verzekeringen / kamer met ontbijt (op basis van dubbele kamer, overnachtingen in 4* en 5* hotels) / fast check-in / apero, catering en events / transport heen en terug van oldtimer op vrachtwagen / charter vlucht uit Kortrijk
Enkel de voertuigen gebouwd tussen 1930 en 1975 (modeljaar) worden toegelaten. Voertuigen gebouwd na deze datum, maar waarvan een identiek model (zelfde type én motorisatie) reeds vóór 1975 in productie was mogen deelnemen aan de selectie.
Het toegelaten aantal deelnemende voertuigen is 80 voor zover ze voorzien zijn van hetzij een BEHVA identificatiefiche, hetzij een FIVA Identity Card (FIVA pasport).
Het organiserend comité behoudt zich het recht voor om de inschrijving van een voertuig te weigeren zonder hiervoor een reden te moeten opgeven. Wordt de inschrijving niet aanvaard, dan zal het inschrijvingsgeld integraal worden teruggestort.